Professorship as condition for election as a Constitutional Court Justice: some very important considerations in the Guatemalan Case
DOI:
https://doi.org/10.37346/opusmagna.v18i01.49Keywords:
Guatemalan Constitutional Court. University of San Carlos of Guatemala. Infringement of the Right to Equality. Discrimination in the election of justices. Capricious interpretation of constitutional norms.Abstract
Certain interest groups call for the Constitutional Court’s justices appointed by the University of San Carlos of Guatemala to be elected solely among full-tenured professors from that Institution of Higher Learning. That Proposal is flawed, illegal and illegitimate due to lack of constitutional provision that supports it and its direct contradiction of the University´s internal regulations, of international norms and standards incorporated by the University, of foreign norms cited by the proponents themselves, of international norms referred to human rights, and of national constitutional and criminal norms. It´s become essential that Highest Constitutional Court of the Land establishes a precedent by ordering the Higher Council of The University of San Carlos of Guatemala to dutifully appoint justices based on merit, not on job class or institutional membership of the participating professors.
Downloads
References
Bazán, Víctor. “El amicus curiae en clave de Derecho Comparado y su reciente impulso en el Derecho Argentino”, Revista Mexicana de Derecho Constitucional 12, Enero-Junio 2005, acceso 3 de agosto 2021, https://revistas.juridicas.unam.mx/index.php/cuestiones-constitucionales/article/view/5724/7507 DOI: https://doi.org/10.22201/iij.24484881e.2005.12.5724
Bielsa, Rafael. La función pública: caracteres jurídicos y políticos, la moral administrativa. Buenos Aires: Editorial Roque de Palma, 1960.
Caballería Vaquer, Marcos. “El criterio de la Eficiencia en el Derecho Administrativo”, Revista de Administración Pública, no. 186 (2011): 91-135.
Conte-Grand, Julio. La Ética de la Idoneidad. La ética pública y el rol de los operadores jurídicos (Buenos Aires: Centro de Información Jurídica del Ministerio Público de la Provincia de Buenos Aires, 2019), acceso 3 de agosto de 2021, https://cijur.mpba.gov.ar/doctrina/14837.
Molina, Marcela Sandra. “La Idoneidad del funcionario público en la era de las TICS y BIG DATA”, Ars Iuris Salamanticencis, vol. 8, (2020): 107-176.
Pérez Brito, Domingo. Homologación de carreras. Ciudad de Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, 2019.
Schreginger, Marcelo José. “La Idoneidad como condición estructural del sistema republicano constitucionalizado y la legitimación para su exigibilidad”, Revista Derechos en Acción 4, no. 12, (2019): 210-245. DOI: https://doi.org/10.24215/25251678e306
Tuning América Latina. Reflexiones y perspectivas de la Educacion Superior en América Latina. Bilbao: Universidad de Deusto / Universidad de Groningen, 2007.
Tuning América Latina. “Centro Nacional Tuning de Guatemala”. Acceso 3 de agosto 2021, http://www.tuningal.org/index.php?option=com_content&view=article&id=114&Itemid=123.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 William Gilberto Bobadilla López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons 4.0, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a compartir su trabajo en línea (por ejemplo: en repositorios institucionales o páginas web personales) antes y durante el proceso de envío del manuscrito, ya que puede conducir a intercambios productivos, a una mayor y más rápida citación del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).